Stefan van de Brug Stefan van de Brug

Wat Muzikanten Kunnen Leren van Matthew McConaughey

Ontdek hoe de lessen van Matthew McConaughey – zoals ‘Doe het niet halfslachtig’ – toepasbaar zijn op muzikanten. Tips over doorzettingsvermogen, humor en risico’s nemen.

Vandaag stuitte ik op een indrukwekkend gesprek met Matthew McConaughey in een van mijn favoriete podcasts, en terwijl ik luisterde, werd ik keer op keer geraakt door hoe toepasbaar zijn ideeën zijn op het leven van muzikanten. Zijn verhalen over succes, keuzes, humor en het omarmen van moeilijke tijden zijn niet alleen inspirerend, maar ook praktisch. Dit is wat ik eruit haalde en hoe het je als muzikant kan helpen om niet alleen je carrière, maar ook jezelf beter te begrijpen.


“Don’t half-ass it” – Of je doet het, of je doet het niet

Matthew’s vader zei ooit tegen hem: “Don’t half-ass it.” Die zin is blijven hangen in zijn hele carrière. Het idee is simpel: als je iets gaat doen, doe het dan volledig. Ga niet half in; neem een beslissing, committeer je eraan en ga er 100% voor. Want wat blijft er achter als je niet alles geeft? Spijt. Je gaat jezelf afvragen: “Wat als ik toch volledig was gegaan?”

Voor muzikanten is dit essentieel. Hoe vaak pakken we een kans, maar zijn we er niet volledig bij? Misschien zeg je ja tegen een optreden, maar bereid je je niet echt voor. Of je schrijft een nummer en denkt halverwege: “Ach, dit is wel goed genoeg.” Dat soort half werk voelt misschien op het moment comfortabel, maar het levert je niets op. Zoals Matthew zegt: “Je weet niet of iets écht voor jou is tot je alles geeft en de andere kant bereikt.” Muziek maken is een diepe duik, geen voorzichtig pootje baden.


Kansen grijpen met volle overtuiging

In het gesprek vertelt Matthew hoe hij zijn eerste grote rol kreeg in Dazed and Confused. Hij ontmoette een producer toevallig in een bar, dronk samen met hem, en liet zich volledig meevoeren in het moment. Uiteindelijk kreeg hij de kans om auditie te doen, en hij greep die met beide handen aan. Niet twijfelend, niet half, maar voluit.

Dit gaat verder dan alleen geluk. Kansen komen vaak op onverwachte manieren, maar wat je ermee doet, is aan jou. Stel je voor: iemand biedt je een gig aan waar je eigenlijk nog niet klaar voor denkt te zijn. Wat doe je? Wacht je tot je perfect voorbereid bent (wat nooit gaat gebeuren), of spring je erin en kijk je waar het schip strandt? Het verhaal van McConaughey laat zien dat het die momenten van lef zijn – waarin je zegt: “Laat me maar proberen” – die uiteindelijk je carrière kunnen veranderen.


Optimisme in moeilijke tijden

Matthew deelt hoe hij moeilijke periodes omdraait tot brandstof. Hij noemt het “undeniable optimism.” Het idee is niet dat je doet alsof alles goed is, maar dat je gelooft dat zelfs de slechtste tijden een les in zich dragen. Hij herinnert zichzelf eraan: “This too shall pass.” Hij lacht zelfs midden in de ellende, omdat hij weet dat het op een dag een goed verhaal zal zijn.

Als muzikant kom je ongetwijfeld obstakels tegen: een mislukt optreden, kritiek op je werk, of zelfs creatieve blokkades. Wat als je die momenten niet alleen overleeft, maar echt gebruikt? McConaughey’s filosofie leert je om humor en relativering te gebruiken, niet als zwaktebod, maar als een kracht. Een slechte dag? Prima, morgen is er weer een kans. En als je in een diep dal zit? Zie het als een plek waar je misschien even moet zijn om daarna sterker terug te komen.


De kracht van humor

Eén van mijn favoriete punten in het gesprek was Matthew’s opvatting dat humor je “default emotion” moet zijn. Hij en regisseur Richard Linklater filosofeerden ooit over hoe mensen vaak boos, gekwetst of verward reageren op dingen. “Wat als je eerste reactie gewoon een lach was?” vroeg McConaughey. Het betekent niet dat je problemen niet serieus neemt, maar dat je ze niet zwaarder maakt dan ze al zijn.

Denk hier eens over na: hoe vaak nemen we onszelf te serieus? Het creatieve proces, de druk om te presteren – het kan allemaal zo zwaar voelen. Maar als je er met humor naar kijkt, haal je de druk van de ketel. Lachen om je eigen fouten en ongemakken kan het verschil maken tussen opgeven en doorgaan. Dus de volgende keer dat een snaar breekt op het podium, of je een verkeerde noot raakt, lach erom. Het maakt je menselijk, en het publiek waardeert het vaak nog meer dan perfectie.


Keuzes maken: leren nee zeggen

Misschien wel één van de meest gewaagde keuzes van McConaughey was toen hij besloot te stoppen met romantische komedies. Hij kreeg miljoenen aangeboden, maar zei nee omdat hij iets anders wilde. Twintig maanden zat hij zonder werk, en hij werd irrelevant in Hollywood. Maar door vast te houden aan zijn beslissing, kwamen uiteindelijk de rollen waar hij echt om gaf, zoals in Interstellar en Dallas Buyers Club.

Als muzikant is het verleidelijk om overal ja tegen te zeggen. Je wil geen kansen missen, toch? Maar soms brengt het zeggen van nee je dichter bij wat je écht wil doen. Misschien voelt het eng om een project of optreden af te wijzen, maar onthoud dat je tijd en energie beperkt zijn. Gebruik die middelen voor wat jou echt verder helpt.


De balans tussen Type A en Type B

Matthew beschrijft zichzelf als iemand die moeite heeft om volledig te ontspannen. Hij heeft altijd een doel nodig, wil altijd iets bereiken. Hij noemt het zijn “Type A-probleem”: hij moet zichzelf leren om in de hangmat te blijven liggen en niet altijd productief te willen zijn. Voor veel muzikanten is dit herkenbaar. We pushen onszelf constant om te creëren, repeteren, netwerken, en vergeten soms waarom we überhaupt muziek maken.

Aan de andere kant heb je de “Type B-problemen”: mensen die juist de neiging hebben om te veel te chillen en niet in beweging komen. McConaughey benadrukt dat het een balans is. Je moet leren wanneer je moet pushen en wanneer je moet ontspannen. Muziek is een marathon, geen sprint. Het gaat niet alleen om hard werken, maar ook om duurzaam werken.


Liefde en relaties: De juiste mensen om je heen

Matthew deelt in het gesprek hoe belangrijk het is om de juiste partner te kiezen, iemand die het beste in je naar boven haalt. Voor muzikanten geldt dit niet alleen voor romantische relaties, maar ook voor je bandleden, producers, managers en vrienden. Je hebt mensen nodig die je ondersteunen, die in je geloven, en die je uitdagen om beter te worden.

Hij zegt ook: “We willen mensen om ons heen die ons herinneren aan de beste versie van onszelf.” Denk hier eens over na: wie zijn de mensen in jouw omgeving? Helpen ze je groeien, of houden ze je tegen? Maak keuzes in wie je dichtbij laat. Het zal je muziek én je leven verbeteren.


jouw definitie van succes

Eén van de meest indrukwekkende punten uit het gesprek vond ik Matthew’s visie op succes. Hij zegt: “We all want to be relevant, but relevant for what?” Hij benadrukt dat succes niet alleen gaat om geld of roem, maar om kwaliteit van leven. Wat brengt je echt voldoening? Wat laat je groeien?

Als muzikant kun je jezelf die vraag stellen: wat betekent succes voor mij? Is het een groot publiek? Een hit? Of misschien gewoon het maken van muziek waar je trots op bent? Laat je niet meeslepen door andermans definitie van succes. Creëer je eigen pad, en zorg ervoor dat het je voedt, niet uitput.


Matthew McConaughey’s filosofieën zijn niet alleen inspirerend, maar ook toepasbaar. Zijn verhalen laten zien dat het leven – en muziek – draait om keuzes maken, risico’s nemen, lachen om je fouten, en trouw blijven aan jezelf. Voor muzikanten is dit goud. Of je nu op een podium staat, in een studio zit, of gewoon droomt van een carrière in muziek: neem deze lessen mee. En onthoud, zoals Matthew zegt: “Don’t half-ass it.”

Meer lezen
Stefan van de Brug Stefan van de Brug

Zo goed dat ze je niet kunnen negeren

Ontdek de belangrijkste lessen uit Cal Newport’s “So Good They Can’t Ignore You” en leer waarom hard werken en het ontwikkelen van uitzonderlijke vaardigheden belangrijker zijn dan talent.

Welkom op de Drum Inspiratie pagina! Vandaag wil ik een aantal inzichten delen uit het boek “So Good They Can’t Ignore You” van Cal Newport. Dit boek heeft mijn kijk op succes en groei als muzikant en muziekdocent compleet veranderd, en ik geloof dat het jou ook kan helpen. Of je nu een beginnende drummer bent, een ervaren muziekdocent, of een creatieve ondernemer die probeert meer uit zijn werk te halen—de lessen van Newport zijn eenvoudig toe te passen en bieden een hoop inspiratie.

Het grote idee achter “So Good They Can’t Ignore You”

Het boek begint met een idee dat je waarschijnlijk al vaker hebt gehoord: “Volg je passie.” Dat klinkt goed, toch? Maar Newport daagt dit idee uit. Hij stelt dat passie volgen niet per se de beste route is naar een succesvol en bevredigend leven. In plaats daarvan draait het volgens hem allemaal om het ontwikkelen van vaardigheden waar anderen niet omheen kunnen. Simpel gezegd: als je zo goed wordt in wat je doet, zal succes vanzelf volgen. Dat is een boodschap die we als muzikanten en creatieve professionals echt ter harte moeten nemen.

Waarom ‘volg je passie’ niet altijd werkt

Het probleem met “volg je passie” is dat het ervan uitgaat dat je al precies weet wat je passie is. Maar wat als je dat nog niet weet? Of als je meerdere interesses hebt? Als muzikant of muziekdocent kun je in die valkuil vallen door te denken dat je alleen maar de dingen moet doen die je leuk vindt. In de praktijk betekent dat vaak dat we ons op alles storten en overal wat van proberen, zonder ergens echt goed in te worden.

Newport noemt dit een recept voor teleurstelling, omdat passie vaak pas ontstaat wanneer je ergens goed in bent en je merkt dat je mensen kunt inspireren en helpen met wat je doet. De focus moet dus niet liggen op “wat vind ik leuk om te doen?”, maar op “hoe word ik zo goed dat mensen me niet kunnen negeren?”.

Het belang van vakmanschap voor muzikanten

In plaats van je te concentreren op het vinden van je passie, adviseert Newport om te werken aan je vakmanschap—het ontwikkelen van uitzonderlijke vaardigheden die je onderscheiden van anderen. Als drummer of muziekdocent betekent dit dat je niet alleen bezig moet zijn met oefenen en repeteren, maar ook actief moet werken aan het verbeteren van specifieke technieken en methoden die jou uniek maken.

Ik wil hier zelf graag iets aan toevoegen. Vaak krijg ik van ouders de vraag: “Heeft mijn kind talent?” Die vraag geeft mij altijd de kriebels, want talent wordt in mijn ogen veel te vaak overschat. Natuurlijk is talent mooi meegenomen, maar als je er niet voor werkt, kom je nergens. Talent is overrated! Je kunt nog zoveel talent hebben, maar als je niet bereid bent om het werk te doen, dan maakt het niet uit hoeveel passie je hebt. Uiteindelijk gaat het om hoeveel je bereid bent te investeren in je vaardigheden. Sterker nog, ik heb liever een leerling die gewoon hard werkt en volhoudt, dan iemand die misschien wel getalenteerd is, maar nooit inzet toont. Hard werken wint het altijd van talent zonder toewijding.

De kracht van doelbewuste oefening

Wat Newport aangeeft is dat je alleen echt goed kunt worden door je te richten op doelbewuste oefening. Dat betekent dat je niet zomaar wat drumt of je oefeningen afraffelt, maar dat je heel bewust kiest wát je gaat oefenen en hóe je dat doet. Je kiest specifiek een aspect van je spel dat je wilt verbeteren en focust je volledig op die taak. Dit kan bijvoorbeeld het verbeteren van je timing zijn, je dynamiek verfijnen of werken aan je techniek voor snelle fills. Dit soort gerichte oefensessies zorgen ervoor dat je niet alleen vooruitgaat, maar dat je ook jezelf blijft uitdagen en verbeteren.

Vier kernregels uit “So Good They Can’t Ignore You” die je als muzikant kunt gebruiken

Cal Newport verdeelt zijn boek in vier hoofdregels die perfect toepasbaar zijn op muzikanten, muziekdocenten en creatieve professionals. Hieronder geef ik een korte uitleg van deze regels en hoe je ze kunt inzetten om jouw vakmanschap te verbeteren:

1. Regel 1: “Volg niet je passie”

Zoals eerder besproken, legt Newport uit dat passie volgen niet de beste route is naar succes. De focus moet liggen op het ontwikkelen van waardevolle vaardigheden. Als muzikant betekent dit dat je jezelf moet blijven pushen om dieper in je vak te duiken en nieuwe technieken en stijlen te leren. Vraag jezelf af: “Welke vaardigheid, als ik die perfect beheers, zou mijn werk of carrière enorm vooruithelpen?” Maak vervolgens een plan om die vaardigheid stap voor stap te ontwikkelen.

2. Regel 2: “Bouw waardevolle vaardigheden op”

Deze regel draait om het bewust opbouwen van je vaardigheden. Dit betekent niet dat je gewoon dagelijks je drumstokken oppakt en maar wat speelt, maar dat je heel gericht aan je techniek werkt. Maak bijvoorbeeld gebruik van oefenroutines die specifiek gericht zijn op het verbeteren van je snelheid, precisie en dynamiek. Door doelbewust te werken aan specifieke onderdelen van je spel, bouw je een arsenaal aan vaardigheden op die je onderscheiden van anderen.

3. Regel 3: “Gebruik je vaardigheden om controle te krijgen over je carrière”

Wanneer je echt goed bent in wat je doet, kun je zelf de regie nemen over je carrière. Voor muzikanten kan dit betekenen dat je meer vrijheid hebt in welke projecten je wel of niet aanneemt, en dat je op termijn de mogelijkheid hebt om je eigen lesprogramma’s of muziekprojecten op te zetten. Als muziekdocent kun je je lessen aanpassen aan je eigen interesses en leerstijlen, wat je werk niet alleen leuker maakt, maar ook waardevoller voor je leerlingen.

4. Regel 4: “Gebruik vaardigheden om een missie te kiezen die je carrière betekenis geeft”

Uiteindelijk moet je vakmanschap leiden tot iets groters: een doel, missie of visie. Wanneer je uitzonderlijk goed bent in je vak, kun je bijdragen aan het grotere geheel. Misschien wil je jongeren inspireren om muziek te maken, of als sessiedrummer de wereld rondreizen en muziek maken met artiesten die je bewondert. Door je vaardigheden te gebruiken om een unieke bijdrage te leveren, krijg je niet alleen succes, maar ook persoonlijke voldoening.

Hoe pas je deze principes toe als muziekdocent of muzikant?

De principes uit het boek kunnen helpen om richting te geven aan je muziekcarrière of lessen. Hier zijn een paar praktische tips om je op weg te helpen:

1. Bepaal welke vaardigheden het belangrijkst zijn voor jouw rol.

Als drummer kan dat bijvoorbeeld zijn: je precisie verbeteren, complexe grooves leren beheersen, of je onafhankelijkheid tussen ledematen ontwikkelen. Als muziekdocent kan het zijn: beter leren lesgeven, effectieve communicatietechnieken ontwikkelen of methoden creëren om je leerlingen sneller te laten groeien.

2. Maak een concreet oefenplan.

Kies één tot drie vaardigheden waarop je je de komende tijd wilt concentreren en werk daar bewust aan. Meet je vooruitgang door jezelf regelmatig op te nemen en terug te luisteren, of vraag feedback aan anderen.

3. Focus op kwaliteit, niet kwantiteit.

Probeer niet alle vaardigheden tegelijk te verbeteren. Beter vijf minuten perfect een complexe groove oefenen, dan een uur lang zonder focus doelloos te spelen. Zo boek je sneller vooruitgang.

4. Stel jezelf steeds nieuwe uitdagingen.

Zodra je merkt dat je comfortabel bent in je spel of lesgeven, zoek dan naar iets nieuws om je vaardigheden verder aan te scherpen. Dit kan het leren van een nieuwe muziekstijl zijn, of het toevoegen van een complexere ritmische structuur aan je lessen.

5. Werk aan één project tegelijk.

We hebben vaak de neiging om aan te veel projecten tegelijk te werken. Probeer je te concentreren op één project, zoals het leren van een nieuw nummer of het ontwikkelen van een nieuwe lesstructuur, en zet daar je volledige energie op in.

Samenvattend

“So Good They Can’t Ignore You” biedt waardevolle inzichten voor iedereen die serieus is over zijn of haar groei als muzikant of creatieve professional. Het is niet alleen een kwestie van passie volgen, maar vooral van het ontwikkelen van uitzonderlijke vaardigheden door doelbewust en strategisch te werken. Onthoud dat talent slechts een klein deel is van succes. Het echte verschil wordt gemaakt door consistent te werken, te blijven leren en jezelf uit te dagen.

Met deze mindset kun je jouw muzikale carrière, je lessen en je persoonlijke ontwikkeling naar een hoger niveau tillen. Dus, in plaats van te focussen op of je wel of niet ‘talent’ hebt, stel jezelf de vraag: “Hoe kan ik zo goed worden dat ze me niet kunnen negeren?”

– Stefan

Eigenaar drumschool en coach voor muzikanten en creatieve professionals

Meer lezen
Stefan van de Brug Stefan van de Brug

Slow Productivity voor muzikanten

Ontdek hoe je als muzikant of muziekleraar slow productivity kunt toepassen om focus te houden, burn-out te voorkomen en je creatieve energie optimaal te benutten. Leer waarom minder doen kan leiden tot grotere resultaten in je muziekpraktijk en lessen.

Welkom op de Drum Inspiratie pagina! Vandaag wil ik het hebben over een concept dat ik enorm belangrijk vind voor drummers, muzikanten, docenten en alle creatieve ondernemers: slow productivity. We leven in een wereld waarin het lijkt alsof we altijd maar bezig moeten zijn en elke minuut van de dag moeten benutten. En dat geldt zeker voor muzikanten en muziekleraren die vaak te maken hebben met het balanceren van repetities, lessen, optredens en hun eigen ontwikkeling. Maar wat als ik je vertel dat het anders kan? Wat als ik je vertel dat je door minder te doen, meer kunt bereiken?

Wat is slow productivity?

Slow productivity is een tegengeluid tegen de constante druk van productiviteit en het idee dat je altijd bezig moet zijn om succesvol te zijn. Vooral in de muziekwereld kan dit gevoel sterk zijn. Als drummer of muzikant word je vaak geconfronteerd met een eindeloze lijst van to-do’s: oefeningen om te perfectioneren, optredens om voor te bereiden, nieuwe technieken om te leren, en misschien ook nog eens het runnen van je eigen lessen en muziekpraktijk.

Deze druk kan leiden tot wat ik pseudo-productiviteit noem: een situatie waarin je wel heel druk bezig bent, maar niet echt vooruitkomt op de vlakken die ertoe doen. Je plant je dagen vol met taken, beantwoordt eindeloos e-mails en staat constant klaar voor leerlingen, bandleden of klanten, maar voelt aan het eind van de dag geen echte vooruitgang. Dit komt omdat je vastzit in een cyclus van activiteit zonder impact. Slow productivity draait om het doorbreken van deze cyclus door gericht te werken aan minder projecten, maar deze met volledige aandacht en energie te benaderen.

Hoe slow productivity kan helpen in de praktijk

Voor muzikanten, muziekdocenten en creatieve ondernemers is slow productivity geen overbodige luxe, maar een essentiële vaardigheid. Muziek draait om passie, creativiteit en het voortdurend verbeteren van je vaardigheden. Om hierin te groeien, heb je echter tijd en ruimte nodig om je te concentreren op wat écht belangrijk is. Hier zijn een paar concrete manieren waarop je slow productivity kunt toepassen in jouw muzikale carrière of onderneming:

1. Doe minder, maar beter

Dit klinkt eenvoudig, maar het is vaak moeilijker dan je denkt. Probeer je verplichtingen te verminderen tot een punt waarop je alles met gemak kunt volbrengen. Door minder taken op je te nemen, kun je de tijd die je hebt besteden aan projecten die er echt toe doen. Vraag jezelf af: welke lessen, projecten of optredens brengen de meeste waarde? Welke activiteiten voelen als een verplichting zonder echte meerwaarde? Schrap die laatste uit je agenda en concentreer je op wat jou en je muzikale carrière echt vooruit helpt.

2. Beperk het aantal ‘missies’

Voor een muzikant of muziekdocent kan een ‘missie’ bijvoorbeeld een lopend lesprogramma zijn, een nieuw album dat je aan het opnemen bent, of het plannen van een serie optredens. Het aantal missies dat je tegelijkertijd kunt uitvoeren, is beperkt. Er zijn maar zoveel uren in een dag. Houd je actieve missies dus beperkt tot maximaal drie en richt je al je energie op die drie. Zorg ervoor dat je niet in de val trapt van het steeds maar toevoegen van nieuwe projecten zonder eerst iets af te ronden. Dit leidt tot een versplinterde focus en een gebrek aan echte vooruitgang.

3. Zeg vaker ‘nee’

Elk nieuw project brengt een zekere mate van administratieve last met zich mee. Dit is wat ik de ‘overheadbelasting’ noem. Wanneer je een nieuwe verantwoordelijkheid op je neemt, krijg je automatisch te maken met extra planning, communicatie en afstemming. Hoe meer projecten, hoe meer overheadbelasting, en hoe minder tijd je hebt voor de kern van je werk: muziek maken of lesgeven. Leer om vaker ‘nee’ te zeggen en bescherm je tijd voor de projecten die er écht toe doen.

4. Werk met cycli

Een effectieve manier om slow productivity in je werk te integreren, is door met werkcycli te werken. Stel jezelf bijvoorbeeld voor om in blokken van zes weken te werken, gevolgd door twee weken rust. Tijdens die zes weken richt je je volledig op één tot drie grote projecten. Dit kunnen nieuwe drumlessen zijn die je wilt uitwerken, een album waar je aan werkt, of het verdiepen in een nieuwe techniek. De twee weken daarna gebruik je om terug te blikken, te rusten en nieuwe doelen te stellen.

5. Behandel je lessen als projecten

Als muziekdocent of muzikant-ondernemer kun je slow productivity ook toepassen door je lessen of workshops als projecten te beschouwen. Zie elke reeks lessen als een project op zich, met een begin- en einddatum, en duidelijke leerdoelen. Door te werken met duidelijke start- en eindpunten, kun je beter je voortgang bijhouden en vermijd je dat je te veel losse eindjes hebt. Dit helpt je om meer voldoening uit je lessen te halen en je leerlingen beter te begeleiden.

6. Creëer een intakeprocedure voor nieuwe projecten

Wanneer je een nieuwe opdracht, project of lesaanvraag binnenkrijgt, hanteer dan een strikte intakeprocedure. Vraag jezelf het volgende af:

• Welke details heb je nodig om te starten?

• Hoeveel lopende projecten heb je al?

• Wanneer verwacht je het nieuwe project te kunnen afronden?

Door nieuwe taken direct in een ‘holding tank’ te plaatsen in plaats van direct actie te ondernemen, kun je beter prioriteiten stellen en voorkom je dat je overweldigd raakt door het aantal verplichtingen.

Wat slow productivity je oplevert

Slow productivity betekent niet dat je minder hard werkt of minder ambitie hebt. Integendeel, het draait erom dat je je talent en energie richt op de juiste projecten. Het gaat om het creëren van kwaliteit in plaats van kwantiteit, zodat je echte impact kunt maken. Dit is vooral belangrijk in de creatieve sector, waar burn-out en verlies van motivatie vaak op de loer liggen.

Als drummer, muziekdocent of muzikant-ondernemer is het essentieel om focus te houden op je kernwerkzaamheden. Door slow productivity toe te passen, zorg je ervoor dat je niet alleen meer bereikt, maar ook meer voldoening haalt uit je werk. Je zult merken dat je meer energie hebt voor je lessen, meer tijd hebt om zelf te oefenen en te experimenteren, en een betere balans vindt tussen werk en privéleven.

Kortom: werk met minder, focus meer, en behaal grotere resultaten.

Als je geïnteresseerd bent om meer te leren over hoe je dit kunt toepassen in jouw muziekpraktijk of lessen, kijk dan eens naar de mogelijkheden die ik bied voor één-op-één coaching of groepssessies. Laten we samen werken aan een productiever, gefocust en vooral bevredigender muzikaal leven.

“Doe minder, maar doe het beter. Geef jezelf de ruimte om te groeien en te excelleren.”

– Stefan

Eigenaar drumschool en coach voor muzikanten

Meer lezen